2007-08-21

Sitter nu på mitt rum i min lägenhet på Ankarskatavägen 79 B. Internet funkar inte än, så jag skriver i Word. Hoppas på att få hjälp med det imorgon när jag ska till skolan för upprop m.m.

Resan upp började väldigt bra! (?) Tog 9.15-pendeln in till Göteborg med Sniffen, träffade mamma på Nils Ericsson-terminalens parkering som tog oss till Landvetter. Gjorde ett kort stopp vid ÖIS-gården för att kasta ägg på omklädningsrummen och hörnstolparna. Nej, inte riktigt, men vi plockade upp pappa på parkeringen och körde vidare.

Väl framme på flygplatsen checkade jag in mig själv och mitt baggage. Mamma betalade övervikten (hade aldrig kunnat klara mig på ynka 20 kg upp!) för min resväska och ena handbaggaget ? de såg inte det andra! Tur, pustade jag ut. Nja, inte direkt.. Som alla bör veta ska man alltid dubbelchecka när flygen går o.s.v. om man ska ut och resa. Det hade inte jag gjort. Trodde att flyget skulle lyfta 11.45, vilket visade sig vara fel. Om jag hade varit på flygplatsen 11.45 hade jag haft lagom tid på mig. Nu var jag där 10.30 och planet till Arlanda gick 12.45! Bättre att vara för tidig än för sent, tänkte vi och satte oss för att ta en fika. Familjen lämnade mig kvar på Landvetter runt 11, de har ju faktiskt jobb att sköta! Jag spenderade tiden vid min gate med Stieg Larssons andra bok i väntan på att man fick lov att boarda.

Flygresan till Arlanda gick i ett kick! Det kändes som att vi lyfte, jag läste igenom tidningen och löste ett sudoku och sedan var det dags för landningen. På Arlanda fick jag vänta 40 minuter, då jag gjorde ett toabesök, åt resten av min panini från tidigare flygplats och läste lite i en ny tidning. Tiden tickade på bra igår! Andra flygningen för dagen gick lite segare, men fortfarande fort! Läste den nya tidningen och löste även klart det sudokut precis innan landning.

När väskorna var hämtade möttes vi nya studenter av fyra "phösare" som de kallas. Det är gamla studenter som tar hand om oss nya, som utmärker sig av sina overaller i olika färger (här gråa och röda), mössor i samma färger och solglasögon. De visade oss till flygbussen som tog oss in till Luleå stad. Där var det bara jag som skulle vidare till Piteå, så jag hoppade av på busstationen. Där möttes jag av två nya phösare, dessa lila, som visade mig till bussen. Snacka om att vara väl bemött här i norr!

Framme i Piteå släppte chaffisen av mig utanför högskolan, varifrån jag gick till min lägenhet. Eller snarare släpade mig dit. Hade lägenheten legat fem minuter längre ifrån hade jag säkert kollapsat på vägen och legat där fortfarande. På gården nedanför mitt lägenhetshus spelade några studenter basket och kollade lite förvånat på mig. En svettdroppande, knallröd slutkörd flicka som tappade taget om sin svarta hårda resväska var tredje steg. Det måste sett ut som att jag knallat hela vägen från Vallda, men jag hade bara gått i en kvart!

Framme packade jag upp lite kläder som jag slängde på soffan tills vidare, fick igång datorn och kopplade in högtalarna. Musiken måste hörts till högskolan, men jag mådde bra! Fortfarande helt slut med blåsor i händerna, dock nyduschad och HUNGRIG (!) tog jag mig en promenad till Coop som ligger två minuter från lägenheten 19.20 ungefär. De stängde 19. Jag vände om och gick ner stan istället. Hittade till ICA Kvantum vid centrum, där jag ansökte om självscanning (viva la ICA!) och inhandlade grönsaker och frukt, potatoes, mjölk och kött i olika form och storlekar. Släpade hem allt (tar 20 minuter att gå!) och tillagade mig middag bestående av bakpotatis, sås och karrékotlett. Mums!


Idag har jag köpt en cykel av en go´ gubbe och inhandlat en palm och ett bonsai-träd, som jag lätt som en plätt fick med mig hem på min nya racer-cykel! Grymt!

Har spenderat resten av dagen med att stryka och lägga upp gardiner, lagat lite mat och satt på mitt nya sofföverdrag på min fläckiga soffa! Det blev så fint så!

Nu ska jag ner till stan igen för att hämta min boxer på Posten (om jag hittar dit..?), dela ut mitt CV till väl valda butiker och handla lite snacks!

Imorgon ska jag till skolan! Äntligen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0